Yoga oefeningen voor beginners top 10

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

Yoga is een van de beste dingen die je maar kunt doen als je jouw lichaam wilt laten ontspannen en als je jouw geest weer helemaal helder wilt krijgen.

Nu is het als beginner niet zo eenvoudig om zomaar aan yoga te doen, je weet namelijk niet waar je moet beginnen.

Om je toch wat beter op weg te helpen zullen wij in dit artikel de beste yoga oefeningen voor beginners voor je op een rijtje zetten.

Doormiddel van deze yoga oefeningen voor beginners zal ook jij in staat zijn om yoga zelf eens te proberen!

Inhoudsopgave

#1: Berghouding (Tadasana)

Deze pose leert je rechtop te staan als een berg. Het woord ‘Tada’ betekent een berg, daar komt de naam dan ook vandaan.

De Berghouding is de basis voor alle staande houdingen; het betrekt de grote spiergroepen en verbetert de focus en concentratie.

De Berghouding lijkt misschien op “gewoon staan”, maar het is veel meer dan dit.

Je kunt je houding controleren door in eerste instantie tegen de muur te gaan staan.

Je kunt zelfs uw handen omhoog doen en ze uitstrekken.

Het hangt er helemaal vanaf wat je zelf het prettigste vindt.

Dit is een van de makkelijkste yoga oefeningen voor beginners die je kunt doen. 

#2: Boom Houding (Vrksasana)

De Boom houding is een geweldige staande balans voor beginners om te werken aan focus en helderheid en om te leren ademen terwijl je jouw lichaam in balans houdt met één voet.

Het bootst de stabiele houding van een boom na.

Begin met je voeten bij elkaar en plaats je rechtervoet op je binnenste linker bovenbeen.

Druk je handen in gebed en vind een plekje voor je dat je vast kunt houden.

Houd je adem 8-10 seconden vast en adem uit en verander dan van kant.

Zorg ervoor dat je niet in je staande been leunt en houd je buik en schouders ontspannen.

Je kunt met je rug tegen een muur staan als je dit prettig vindt. 

#3: Driehoek (Trikonasana)

De Driehoek is een prachtige staande houding om je taille te strekken, de longen open te zetten en om de benen aan te spannen.

De Driehoek is de essentiële staande houding in vele yogastijlen.

Sta met je voeten wijd uit elkaar.

Strek je rechtervoet uit (90 graden) terwijl je het been dichter bij de romp houdt.

Houd je voeten tegen de grond en breng je gewicht op beide voeten in balans.

Adem in en volg de adem als je uitademt.

Laat je rechterhand rusten op je scheenbeen en strek je linkerarm uit naar het plafond.

trikonasana yoga oefening

#4: Krijger I (Virabhadrasana I)

De Krijgershouding is essentieel voor het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen bij yoga.

Het geeft ons vertrouwen en strekt de heupen en dijen uit terwijl het kracht opbouwt in het hele onderlichaam.

Krijger 1 is een van de bekendere soorten yoga oefeningen voor beginners.

Het is  echt een geweldige oefening om de voorkant van het lichaam (quads, heupbenen, psoa’s) op te rekken.

Als je de knie buigt, heb je als beginner de neiging om het bekken naar voren te kantelen.

Je moet het schaambeen naar de navel toe optillen om de houding vast te houden.

Kijk anders even een filmpje voordat je deze oefening probeert.

Een prima yoga oefening voor beginners.

#5: Naar beneden gerichte hond (Adho Mukha Svanasana)

Dit lijkt een beetje een gekke naam, maar het is echt een van de meest populaire yoga oefeningen voor beginners die in de meeste yogapraktijken en yogalessen naar voren zal komen.

Het kan de eerste pose zijn die je leert als je met yoga gaat beginnen.

Het werkt als een overgangshouding tussen de oefeningen.

Ga op de grond staan op je handen en knieën.

Spreid je handen wijd uit en druk je wijsvinger en duim in de mat.

Adem uit en til je knieën van de vloer af.

Til de kont naar het plafond.

Strek je benen zoveel mogelijk en druk je hielen zachtjes naar de vloer toe. 

#6: Naar boven gerichte hond (Urdhva Mukha Svanasana)

Urdhva mukha svanasana, of naar boven gerichte hondenhouding, wordt vaak beoefend in combinatie met de naar beneden gerichte hondenhouding.

Het is een krachtige houding die de kracht van het bovenlichaam opwekt en die de borst en de buik altijd weer zal oprekken.

Er is de neiging om de schouders te laten “hangen”, waardoor ze naar de oren toe worden opgetild en er druk in de nek ontstaat.

Belangrijk is dat je jouw schouders altijd strak en aangespannen houdt bij het uitvoeren van deze oefeningen. 

#7: Naar voren gevouwen ( Paschimottanasana )

Het is belangrijk om bij yoga een voorwaartse buiging te maken om de hamstrings, de onder- en boven rug en de zijkanten te rekken.

Deze zittende voorwaartse buiging is de perfecte yogahouding voor beginners om het lichaam op te rekken en om te leren ademen door middel van een uitdagende houding.

Als je scherpe pijn voelt, moet je gelijk stoppen met de oefening.

Maar als je de spanning voelt als je naar voren klapt en je nog altijd kunt ademen dan is er geen probleem.

Je moet namelijk leren om het lichaam op te laten rekken.

Je kunt ook je knieën gebogen houden als je dit prettig vindt.

Dit is een van de lastigere yoga oefeningen voor beginners. 

#8: Brugstand (Setubandhasana)

De brugstand (Setu Bandhasana) is een manier om de kloof tussen lichaam en geest te overbruggen.

Een tegengestelde houding ten opzichte van een voorwaartse buiging is een achterwaartse buiging.

De brug is een goede beginnersbuiging voor de rug die het voorlichaam uittrekt en het lichaam versterkt.

Begin door op de rug te liggen en plaats je voeten op heupbreedte van elkaar.

Druk stevig op je voeten en til je kont op van de mat.

Zet je handpalmen vast en druk je af van de vloer.

Stel je voor dat je jouw hielen op de mat naar je schouders toe sleept om je hamstrings vast te zetten.

Houd dit 8-10 seconden vast en laat dan je heupen zakken en herhaal dit nog twee keer.

#9: Kindhouding ( Balasana )

Balasana, ook wel bekend als de houding van het kind, is een rusthouding die de heupen, dijen en benen rekt terwijl het de geest kalmeert en stress verminderd.

Iedereen heeft een goede rusthouding nodig en de houding van het kind is een uitstekende houding. 

Niet alleen voor beginners maar voor mensen die al bekend zijn met yoga.

Leg een deken onder de heupen, knieën en/of het hoofd.

Als je zwanger ben spreidt dan je knieën wijd uit elkaar om eventuele druk op de buik te vermijden.

balasana yoga oefening

#10: Savasana (Lichaamshouding)

Geen enkele lijst met yoga oefeningen voor beginners is compleet zonder een laatste ontspanningshouding.

Hoewel Corpse Pose (Savasana) een rusthouding is, wordt Savasana (Corpse Pose) de moeilijkste van de asana’s genoemd.

Je moet proberen om aanwezig en bewust te blijven tijdens de vijf tot tien minuten die je doorbrengt in de laatste ontspanning.

Om het gevoel te benadrukken dat het lichaam geworteld is in de aarde, leg je een gevouwen deken over je dijen.

Dit maakt je even helemaal zen.

Ook een online yoga cursus volgen? 

Wil je nog veel meer yoga oefeningen voor beginners dan is het handig om deze online cursus te volgen.

In deze cursus krijg je alle mogelijke yoga oefeningen voor beginners in combinatie met handige tips en tricks.

Door middel van deze informatie heb je echt alles wat je maar nodig hebt om met yoga aan de slag te gaan.

Dit maakt het aanzienlijk makkelijker om zelf de voordelen van yoga te ontdekken.

Voor je het weet zal yoga voor jou ook deel uitmaken van je dagelijkse routine!

Nieuwsgierig geworden en zou je graag kennis willen maken met een online Yoga cursus? Lees dan ook zeker onze review Yoga Stap voor Stap.

Chris
Wij van SiteReviews.nl helpen mensen bij de juiste aankoop van producten en diensten door het delen van onze reviews. En leren jou graag van alles met betrekking tot internet marketing, affiliate marketing, social media marketing, geld verdienen op het internet, beleggen, investeren, persoonlijke ontwikkeling, relaties, gezondheid etc. Wij delen hier op SiteReviews.nl veel waardevolle tips en ideeën.

Gerelateerde berichten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij maken op onze website gebruik van cookies om je beter en persoonlijker te helpen. Als je verder gebruik maakt van onze website gaan wij ervan uit dat je dat goedvindt. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om jou de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als je deze website blijft gebruiken zonder jouw cookie-instellingen te wijzigen of als je hieronder op "Accepteren" klikt, ga je hiermee akkoord.

Sluit