Yoga Voor Beginners Startersgids: Ultiem Stappenplan + Tips Voor Thuis!

(Ga jij weer lekker ontspannen?)

Gemiddelde leestijd: 25 minuten
yoga voor beginners linker zijkant

Heb jij de behoefte om fit te worden en te blijven op een leuke manier?

Dan is yoga voor beginners een goed idee.

Yoga is niet zomaar een sport, maar een manier om lichaam en geest gezond te houden.

Er zijn verschillende soorten yoga en er zijn verschillende manieren om het te leren zowel online als offline.

En tegenwoordig erg gemakkelijk vanuit thuis te beoefenen.

Yoga kent veel verschillende houdingen en oefeningen die van belang zijn voor het lichaam, de spieren, jouw energieniveau en jouw gedachten.

Hieronder lees je meer over wat yoga is, welke voordelen yoga biedt, hoe je het beste kunt starten, welke basisoefeningen er zijn en krijg je tot slot enkele handige tips om te beginnen.

Wij gaan het jou allemaal stap-voor-stap uitleggen.

Laten wij hieronder snel verder gaan.

Inhoudsopgave

Wat is Yoga?

Ondanks wat veel mensen denken, is yoga geen sport.

Het is ook geen geloofsovertuiging of een manier om de spieren alleen maar los te maken.

Yoga is afkomstig uit India en betekent letterlijk verbinden in het Nederlands.

De verbinding die je wilt bereiken, is die tussen lichaam en geest.

Daarvoor maak je voornamelijk gebruik van je ademhaling, meestal in combinatie met bepaalde houdingen en oefeningen.

Van oorsprong is yoga bedoeld om een gelukkig leven te hebben.

Tegenwoordig is dat nog steeds het doel en wordt yoga voornamelijk gebruikt om het lichaam tot rust te laten komen en de verbinding tussen lichaam en geest te vinden.

Let op de Ademhaling

Het belangrijkste onderdeel van yoga is de ademhaling.

Door te ademen krijgt het lichaam zuurstof binnen dat gebruikt wordt om in leven te blijven.

Dat is de basis van yoga. Heel simpel en niet zweverig zoals veel mensen denken.

Door je te richten op de ademhaling, kun je het lichaam tot rust brengen.

Daarnaast is het mogelijk om de geest ook tot rust te laten komen.

Hierdoor kun je de verbinding vinden tussen het fysieke en mentale.

Aan de ademhaling van een persoon is veel af te lezen.

Als iemand gehaast is, dan zal hij bijvoorbeeld sneller ademen dan wanneer hij rustig is.

Waarom Yoga?

Een snelle ademhaling is goed, om bijvoorbeeld voldoende zuurstof in het lichaam te krijgen voor bepaalde inspanningen.

Als je constant een snelle ademhaling hebt en onder druk staat, dan kun je lichamelijk en mentaal stress ervaren.

Op momenten van stress maakt het lichaam extra hormonen aan om alert te blijven.

Het is ongezond als het lichaam altijd in deze stand aan het opereren is.

Met yoga kun je leren om de ademhaling onder controle te krijgen en de adrenaline te verminderen.

Daarnaast kan yoga ook gebruikt worden bij verschillende soorten andere lichamelijke klachten.

Soorten Yoga

Er zijn verschillende soorten yoga voor beginners, die je ook in Nederland kunt beoefenen.

Het is afhankelijk van de wensen en behoeften die je hebt met betrekking tot bewegen, welke soort je kiest.

Hieronder lees je welke soorten yoga er zijn en wordt er toelichting gegeven over de verschillende vormen.

De meest voorkomende vormen van yoga voor beginners worden besproken, maar er zijn nog meer andere vormen te vinden.

De verschillende soorten yoga die je kunt beoefenen als beginner zijn onder andere:

  • Hatha Yoga
  • Yin Yoga
  • Ashtanga Yoga en Power Yoga
  • Vinyasa Yoga
  • Lyengar Yoga
  • Bikram Yoga

Hatha Yoga

Hatha yoga is heel bekend en wordt daarom op veel plekken aangeboden.

Als er in het algemeen over yoga gesproken wordt, dan denken mensen vaak ook aan deze vorm.

Vrij vertaald betekent Hatha verbinding tussen de zon en de maan.

Het doel hiermee is om het lichaam en de ademhaling onder controle te krijgen.

Hiervoor wordt er veel gebruik gemaakt van lichamelijke oefeningen die ook wel asana genoemd worden.

Deze oefeningen doe je in combinatie met pranayama, wat staat voor de controle van de ademhaling.

hatha yoga

Yin Yoga

Een rustige vorm van yoga is Yin Yoga.

Deze soort bestaat ook uit houdingen en het beheersen van de ademhaling, maar dan op een rustige manier.

Yin Yoga is voornamelijk gericht op mediteren en het langer vasthouden van houdingen.

Het idee hierachter is dat je zo bewuster wordt van wat er speelt in je lichaam, zodat je fysiek en mentaal dingen kunt loslaten.

De houdingen en lichamelijke oefeningen worden met Yin Yoga gemiddeld 5 tot 10 minuten lang volgehouden.

Ashtanga Yoga en Power Yoga

Een veel actievere manier om aan yoga te doen, is met Ashtanga Yoga.

Het woord Ashtanga staat voor de acht ‘ledematen’ waaruit yoga bestaat.

De ademhaling (pranayama) en houdingen van het lichaam (asana) zijn twee van deze onderdelen.

Met deze actieve vorm van yoga zorg je met de ademhaling onder andere voor het creëren van warmte in het lichaam.

Hierdoor ga je zweten en kunnen er gifstoffen worden afgevoerd via het zweet.

Power Yoga is een ingekorte variant van Ashtanga Yoga.

Bij Ashtanga Yoga volg je een bepaalde serie van lichamelijke houdingen en met Power Yoga slechts een deel daarvan.

Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga is een vorm die is afgeleid van onder andere Ashtanga Yoga.

Het grote verschil tussen beide soorten, is dat er met Vinyasa Yoga geen gebruik gemaakt wordt van een vaste serie met asana’s.

Ook de volgorde van de houdingen die je aanneemt is anders.

Vinyasa Yoga is wat dat betreft veel vrijer en biedt ook de mogelijkheid om zelf creatief te zijn.

Deze vorm van yoga kan worden gegeven op bepaalde muziek of op het ritme van bewegingen die je maakt.

Lyengar Yoga

Met Lyengar Yoga wordt er geconcentreerd op de ademhaling en het lichaam voor het herstel van het lichaam.

Door concentratie, ademhaling, houdingen en oefeningen onder controle te krijgen, kan met deze vorm het zelf herstellend vermogen van het fysieke gestel worden gestimuleerd.

Dat is in elk geval de gedachte achter Iyengar yoga.

Net als bij Yin Yoga worden de houdingen die je aanneemt voor een langere tijd vastgehouden.

Het verschil is wel dat dit met Lyengar Yoga op een actievere manier gedaan wordt.

Bikram Yoga

Bikram Yoga is ook een bijzondere vorm.

Met deze soort yoga, wordt er met warmte gewerkt.

Je beoefend Bikram Yoga dan ook in een verwarmde ruimte.

De omgeving moet hiervoor een temperatuur hebben van tenminste 40 graden Celsius.

Hiermee wordt het klimaat nagebootst van India, het land waar de yoga zijn oorsprong vindt.

Bikram Yoga is intensief en actief.

Je neemt meestal een reeks door van 26 verschillende houdingen in ongeveer een half uur.

Voor beginners is Bikram Yoga misschien wat minder geschikt.

In onderstaande video leggen Melanie en Rolf het jou allemaal nog uitgebreider uit.

Meditatie

Naast het werken aan de ademhaling en de verschillende oefeningen die er zijn, kan meditatie ook een onderdeel zijn van yoga.

Mediteren is 1 van de andere acht onderdelen van yoga, naast onder andere pranayama en asana.

Meditatie is een manier waarop je gericht werkt aan de mentale gezondheid.

Door te mediteren neem je een rustige houding aan, waarbij je de focus legt op de ademhaling.

Meditatie kan goed zijn om bewust te worden van de gedachten die je hebt en maakt het zo mogelijk om bepaalde gedachten los te laten.

Mediteren kan een onderdeel zijn van yoga, maar dat hoeft niet als je dat niet wilt.

Voordelen van Yoga

Nu je weet wat yoga betekent en welke soorten yoga er zijn, is het ook goed om de voordelen ervan in te zien.

Aan het beoefenen van yoga kunnen veel voordelen worden verbonden die van invloed kunnen zijn op zowel de fysieke als ook op de lichamelijke gesteldheid van het lichaam.

Een paar belangrijke voordelen zijn meer flexibiliteit, meer kracht en een betere balans.

Door het beoefenen van yoga, leer je het lichaam sterker maken.

Door het controleren van de ademhaling, zorg je ook voor meer energie in het lichaam.

De toevoer van zuurstof op een gecontroleerde manier, vermindert bijvoorbeeld vermoeidheid.

Mensen die last hebben van nekklachten of rugklachten, kunnen ook baat hebben bij yoga.

Dat komt doordat het lichaam volledig ontspannen is tijdens het uitvoeren van de houdingen, oefeningen en ademhalingstechnieken.

De spanning die ontstaat bij dergelijke klachten, kunnen hierdoor verminderd worden.

Doordat yoga ontspannend werkt, kun je ook beter slapen.

De nachtrust heeft dus ook voordelen door toedoen van yoga.

Een ander belangrijk voordeel van yoga, is dat het stressniveau verlaagd wordt.

Hierdoor heb je lichamelijk en geestelijk veel meer rust en energie.

Wat heb je nodig?

Voordat je kunt beginnen met yoga, is het goed om je een beetje te verdiepen in de verschillende vormen die er zijn.

Als je een keuze hebt gemaakt voor een bepaalde vorm, dan heb je nog een aantal hulpmiddelen nodig.

Om aan yoga te doen heb je onder andere een yogamat nodig, twee handdoeken en een yogablok.

Je zou nog gebruik kunnen maken van een meditatiekussen als je ook gaat mediteren.

Een yogamat is een dunne mat die je gebruikt voor de oefeningen die je doet.

Hiervoor wordt ook een yogablok gebruikt.

Yoga voor beginners

Als je voor het eerst aan yoga gaat doen, dan weet je vaak nog niet welke yoga oefeningen er zijn.

Je kunt vaak door het volgen van een proefles kennismaken met yoga en de houdingen.

In het begin ben je voornamelijk bezig met het oefenen van de ademhalingstechnieken en het aanleren van een paar oefeningen.

Als beginner heb je daar vaak al genoeg werk aan.

Naarmate de kennis en de ervaring vordert, kunnen er andere lichaamshoudingen en bewegingen worden toegevoegd.

Basisoefeningen en houdingen

Yoga bestaat uit een combinatie van houdingen, oefeningen en ademhaling.

Als beginnend beoefenaar van yoga, is het belangrijk om de ademhaling te controleren.

Dit kun je doen door gebruik te maken van filmpjes en tips die online gegeven worden of door het volgen van lessen.

Een comfortabele zithouding is hierbij van belang.

Als je het principe door hebt van de ademhalingstechnieken, dan kun je beginnen met de verschillende houdingen en bewegingen.

Het is de bedoeling dat deze bewegingen gedaan worden op de ademhaling.

Yoga tips voor beginners

Als je gaat beginnen met yoga, dan wil je goed voorbereid zijn.

Daarom geven we je enkele tips die je kunt gebruiken om goed van start te gaan.

Tip #1: Heb een open houding

Als je gaat beginnen met yoga, dan is het belangrijk om een open houding te hebben.

De wijze waarop je de oefeningen en houdingen uitvoert, kunnen misschien ongemakkelijk lijken in het begin.

Toch zijn deze handelingen essentieel voor een goede uitvoer.

Stel je open voor de mogelijkheden en de kansen die yoga te bieden heeft.

Tip #2: Focus op je oefeningen en ademhaling

Een tweede tip die we je geven, is om je te richten op jezelf.

Focus op jouw eigen bewegingen, houdingen en handelingen.

Dit is belangrijk omdat je yoga doet voor jouw eigen gesteldheid.

Focus op de ademhaling is daarbij uiteraard ook zeer belangrijk.

Door de ademhaling en de bewegingen samen te laten gaan, kun je de oefeningen het best uitvoeren.

Tip #3: Flexibiliteit is geen vereiste

Om aan yoga te doen, hoef je niet flexibel te zijn. Iedereen kan aan yoga doen, ook als je minder flexibel bent.

De kunst van yoga is het controleren van lichaam en geest door de ademhaling te beheersen in combinatie met bewegingen.

Ademhaling is het belangrijkste.

Tip #4: Wees leergierig

Een andere tip die we je geven, is proberen om leergierig te zijn.

Door open te staan voor nieuwe houdingen en oefeningen, kun je meer leren.

Als je jezelf deze ruimte geeft, dan zal yoga op den duur vanzelf gaan, ondanks dat het hard werken is.

leergierig zijn om nieuwe oefeningen en houdingen te leren

Tip #5: Oefen regelmatig

Het is belangrijk om een vast ritme aan te houden als je aan yoga wilt doen.

Dat kan 1 of meerdere keren per week zijn.

Het is aan te raden om dit op vaste tijden te doen, zodat je weet waar je aan toe bent.

Je kunt dan ook met plezier naar de yoga oefeningen toewerken.

Tip #6: Stel doelen

Verder is het verstandig om doelen te stellen.

Wat wil je leren? Waar wil je naar toe werken? En welke doelen wil je bereiken?

Door deze vragen te beantwoorden, kun je gericht en gemotiveerd beginnen met yoga.

Tip #7: Volg lessen

Het volgen van lessen is essentieel.

Dat kan door yoga online te volgen of door naar een yogaklas te gaan.

Het grote voordeel van yoga online volgen is dat je het lekker makkelijk thuis in jouw eigen vertrouwde omgeving kunt beoefenen.

Scheelt jou ook nog eens een hoop tijd en kosten.

Hierover vertellen wij jou later nog meer.

Tip #8: Maak gebruik van hulpmiddelen

Zoals gezegd is het verstandig om een eigen yogamat te kopen en gebruik te maken van een yogablok.

Met deze materialen kun je het beoefenen van yoga een stuk prettiger maken.

Je verkleint ook de kans op blessures tijdens het uitvoeren van de oefeningen.

Tip #9: Drink tijdens de Yoga, maar niet te veel

Het is belangrijk om voldoende vocht te drinken als je yoga aan het doen bent.

Je moet er wel opletten dat je niet te veel drinkt.

Als je te veel water of ander vocht drinkt, dan koelt het lichaam af.

Terwijl je juist werkt aan het opwarmen van het lichaam.

water drinken tijdens yoga

Tip #10: Meditatie hoeft niet, maar mag wel

Mediteren kan rustgevend zijn en zorgt voor het ordenen van de gedachten.

Als je aan yoga wil gaan doen en wilt mediteren, dan kun je dat het beste als laatst doen.

Door te mediteren, sluit je de yogasessie op een goede manier af.

Yoga online cursus thuis volgen

Het beoefenen van yoga komt niet uit de lucht vallen.

Het is dan ook altijd verstandig om hiervoor stap-voor-stap lessen te volgen.

Zo kun je precies kijken welk type yoga bij je past en vervolgens kun je hier lekker mee aan de slag gaan.

En zoals wij al eerder even lieten doorschemeren is het fijne tegenwoordig dat je dit heel gemakkelijk zelf thuis in jouw eigen vertrouwde omgeving online kunt volgen.

Door de mogelijkheden om yoga online te volgen bespaart je dit ook nog eens een hoop tijd en dure yogalessen.

Een goed voorbeeld hiervan is de online cursus “Yoga Stap voor Stap voor beginners”.

Melanie en Rolf gaan jou in deze cursus alle basishoudingen en technieken leren voor beginners.

Zelf doen zij dit al vele jaren en zijn hier zeer bedreven in en durven zichzelf hierin echte Yogi’s te noemen.

Lijkt dit jou ook wel iets en wil je echt gaan leren ontspannen? Lees dan zeker onze uitgebreide Yoga Stap voor Stap review >>

Hierin leggen wij jou alles uit en daarna weet jij precies of deze online cursus bij jou past en wat je ermee kan bereiken.

Je kan ook direct hier een kijkje nemen op hun pagina om alles te ontdekken over deze complete beginnerscursus.

En als bezoeker van SiteReviews.nl krijg je dan ook nog eens toegang tot een momenteel lopende actieprijs.

Alvast heel veel plezier met jouw Yoga oefeningen!

Chris
Wij van SiteReviews.nl helpen mensen bij de juiste aankoop van producten en diensten door het delen van onze reviews. En leren jou graag van alles met betrekking tot internet marketing, affiliate marketing, social media marketing, geld verdienen op het internet, beleggen, investeren, persoonlijke ontwikkeling, relaties, gezondheid etc. Wij delen hier op SiteReviews.nl veel waardevolle tips en ideeën.

Gerelateerde berichten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij maken op onze website gebruik van cookies om je beter en persoonlijker te helpen. Als je verder gebruik maakt van onze website gaan wij ervan uit dat je dat goedvindt. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om jou de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als je deze website blijft gebruiken zonder jouw cookie-instellingen te wijzigen of als je hieronder op "Accepteren" klikt, ga je hiermee akkoord.

Sluit