Social Media Marketing Bureau Starten? (SMMB) Ultiem Stappenplan!

+ Gratis Training!

Gemiddelde leestijd: 23 minuten
social media marketing bureau starten linker zijkant

Wil jij graag een Online Marketing Bureau beginnen?

Je bent tegenwoordig niet meer de enige, en daarom is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van alle anderen.

Het begin lijkt misschien lastig, omdat je niet weet waar je moet beginnen.

Maar als jij een Social Media Marketing Bureau (SMMB) wilt starten, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten om tot een succes te groeien.

In dit artikel lees je acht hele handige stappen over hoe je kan gaan starten als social media marketing beginner.

En ontdek je wat een SMMB precies is. Veel succes!

Lees hieronder snel verder!

Inhoudsopgave

Wat is een Social Media Marketing Bureau?

Bij een SMMB starten onderhoud je de social media-advertenties van bedrijven omdat de meeste dit niet zelf kunnen.

Het wordt volledig uitbesteed aan een ander bedrijf. Met deze advertenties krijgt het bedrijf meer klanten en omzet.

Dit is een zeer interessant verdienmodel van social media marketing.

Jij verzorgt het marketingplan met als doel meer bezoekers, leads en het genereren van verkopen.

Daarnaast zorg je er ook voor dat dit wordt gevisualiseerd.

Tegenwoordig is social media belangrijker voor een bedrijf dan tijdschriften en kranten en is het niet meer dan logisch dat dit wordt ingezet. 

Wat heb je nodig?

In feite heb je alleen een laptop met een internetverbinding nodig.

Daarnaast kan je overal ter wereld werken, en dat maakt deze baan zo enorm flexibel.

Je kunt het bijvoorbeeld naast je huidige baan doen, omdat het niet heel veel tijd vergt.

Krijg je echter meer klanten, dan kun je natuurlijk overwegen om te stoppen met je baan en je volledig te richten op een SMMB starten.

Daarnaast heb je ook gedrevenheid nodig omdat het wel een kwestie is van hard werken om zo veel mogelijk klanten te krijgen en te behouden. 

Jezelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Daarnaast heb je ook nog een social media-account nodig, een e-mailadres en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) om een online marketingbureau te beginnen.

De inschrijving bij de KvK is het belangrijkst, omdat je met andere bedrijven zaken gaat doen.

Eenmalig betaal je hiervoor een inschrijfvergoeding van 50,00 euro.

Ook ga je facturen versturen en als je meer dan 2.000 euro verdient moet je jezelf sowieso inschrijven.

Het zijn kleine dingen die je toch even moet regelen, maar als dat eenmaal gebeurt is dan kan je beginnen om een SMMB te starten. 

Stap #1: Kies een markt

Wil jij graag een online marketingbureau beginnen, dan zijn er een aantal handige stappen die je kunt toepassen.

De eerste stap is het vinden van een markt.

Richt je voornamelijk op één niche; een afsplitsing van de totale markt met een specifiek onderwerp.

Het is slim dat je iets kiest waar je al ervaring in hebt.

Zo heb je al voorkennis en weet je meestal wat wel en niet werkt.

In de opstartfase van een SMMB starten is het verstandig om je te richten op bedrijven die financieel stabiel zijn. 

Stap #2: Kennis van social media-advertenties

De tweede stap is om de social media-advertenties te begrijpen bij een SMMB starten.

Als beginner is het taak om dit zelf op te pakken.

Gelukkig is het niet lastig om als beginner hier mee aan de slag te gaan.

De basis van de advertenties is Facebook Ads.

Hierin maak je de advertenties, gebaseerd op de doelgroepen, de Facebook pixel en de advertentie zelf.

Het leren van Facebook Ads kan heel eenvoudig via internet of je kunt ervoor kiezen om een cursus te volgen.

Hierover later meer.

facebook ads social media advertenties

Stap #3: Hoe vind je klanten?

De derde stap bij een online marketingbureau beginnen is het vinden van klanten.

Tegenwoordig zijn er genoeg bedrijven die maar al te graag iemand zoals jou inzetten voor goede social media-advertenties.

Het begint meestal met mond-tot-mond reclame en daarna volgen de klanten automatisch.

Daarnaast zijn er een aantal handigheidjes die je helpen bij een social media marketing bureau starten en het vinden van klanten.

De eerste is om een lijst te maken van bedrijven bij jou in de buurt.

Noteer hiervan ook de contactgegevens, zodat je ze kunt bellen.

Kies wel altijd bedrijven die aansluiten bij jouw niche.

Onderzoek doen naar het bedrijf

Een tweede handigheid bij een online marketingbureau beginnen is om de bedrijven zo goed mogelijk te onderzoeken.

Denk hierbij aan hoe de huidige social media strategie is, welke producten en/of diensten ze aanbieden en wat de doelgroep is.

Heb je dit concreet voor ogen, dan kun je contact opnemen.

De derde handigheid bij een online marketingbureau beginnen is dat je dit onderzoek toepast in het gesprek met het bedrijf.

Een laatste handigheid is dat je verteld waarom jij onmisbaar bent voor het bedrijf bij het starten van jouw SMMB.

Pas bijvoorbeeld een elevator pitch toe, zodat bedrijven snel en overzichtelijk weten wat jij voor ze kunt betekenen. 

Stap #4: Het binnenhalen van bedrijven

Heb je een of meerdere gesprekken gepland met een bedrijf, bereid je dan goed voor.

Dit is stap vier. Je bent in ieder geval al aardig op weg om een social media marketing bureau te starten.

In de afspraak met het bedrijf spreek je het advertentiebudget uit, de prijs voor jouw service en de eventuele voorwaarden.

Ga het gesprek altijd open in en luister naar wat de klant vraagt en verwacht.

Je kunt ook aangeven dat je een gratis proefperiode draait waar jij de advertenties zal opzetten.

Het bedrijf hoeft dan alleen een bedrag in te zetten voor op Facebook.

Een proefperiode aanbieden

Dit bedrag zouden ze zelf ook inzetten wanneer ze zelf beginnen met Facebook.

Tijdens de proefperiode breng je de gemaakte advertenties niet in rekening.

Het voordeel hiervan is dat je kennis opdoet met het praten over jouw service en dat het bedrijf een voorproefje krijgt van wat er mogelijk is met de juiste Facebook-advertenties.

Mocht het zo zijn dat het bedrijf erg tevreden is, dan wil het bedrijf wellicht zaken met je doen voor de komende maanden.

Zo ben je in ieder geval verzekerd van het starten van jouw eigen SMMB.

Stap #5: Het behoud van klanten       

Stap nummer vijf bij een online marketingbureau beginnen is het behouden van de klanten die je hebt binnengehaald.

Het allerbelangrijkste is misschien wel om te weten wat het bedrijf vraagt.

Willen ze bijvoorbeeld nieuwe klanten voor een specifieke dienst, dan pas je de advertentie hierop aan.

Het is handig als het bedrijf zelf een buyer persona heeft samengesteld, zodat je weet welke doelgroep je moet bereiken.

Een handige tip is dat het bedrijf zelf het advertentiebudget gaat leveren.

De betaalgegevens kan je eenvoudig koppelen aan de Facebook business Manager. 

Stap #6: Jezelf online promoten

Bij een SMMB starten is het van belang dat je jezelf online blijft promoten om nieuwe klanten binnen te halen.

Het klinkt eenvoudig, maar je kunt jezelf aanmelden bij verschillende groepen op Facebook.

Hier vertel jij dan wat je aanbiedt en waarom jij een bedrijf kan helpen.

Niet alleen social media is belangrijk bij een online marketingbureau beginnen, ook een website is van groot belang.

Vermeld hier altijd jouw expertise, de diensten, de prijs en je contactgegevens.

Je kunt zelf een website maken, maar mocht je meer budget hebben dan kan je het ook door een professional laten maken. 

online promoten smmb starten

Stap #7: Actief content plaatsen

Heb je eenmaal je social media-account bij het verdien model social marketing, dan is het belangrijk dat je dit onderhoudt.

Blijf consistent posten, want anders ‘verdwijn’ je onder de concurrentie.

Echter is het hierbij van belang dat je niet zomaar iets doet.

Het maken van een contentkalender en de juiste strategie is belangrijk voor een goedlopend social media-account.

Dit is ook weer een vak apart, dus het is belangrijk dat je hier ook goed onderzoek naar doet.

Heb je dit op orde en genereer je genoeg naamsbekendheid, dan is jouw social media kanaal een succes. 

Stap #8: Social media strategie onderhouden

Zijn jouw social media kanalen en jouw website op orde bij een verdienmodel van social marketing, dan kun je verder met het uitbouwen van je portfolio.

Hoe meer je kunt tonen, hoe eerder bedrijven kiezen voor jouw expertise.

Bedrijven kiezen iemand namelijk op basis van eerdere ervaringen en succesverhalen.

Ook kun je op je website en social media recensies en feedback plaatsen van klanten.

Daarnaast is het ook goed om resultaten in de vorm van cijfers te tonen, bijvoorbeeld een stijging van bezoekersaantallen en leads. 

De voordelen van een SMMB starten

Nu je al een grote opzet hebt over het online marketingbureau beginnen is het goed om de voordelen op een rijtje te zetten.

Heb je eenmaal een begin gemaakt in deze business, dan ben je gewend om te praten over je service en weet je wat je wel en niet kan zeggen tijdens een gesprek.

Daarnaast kan je ook een groot publiek bereiken, omdat social media tegenwoordig een booming business is.

Hierdoor krijg je ook meer naamsbekendheid en wanneer je regelmatig post op social media zullen mensen ook eerder naar jou toekomen in plaats van naar iemand anders. 

Een sneeuwbaleffect

Andere voordelen bij het SMMB starten is dat je relatief lage kosten hebt.

Het gebruik van social media zelf is gratis.

Natuurlijk kost het wel geld om advertenties te plaatsen, maar je bent hierin zelf vrij om het een en ander te bepalen en het bedrijf zelf ook.

Ten slotte zorgt een online marketingbureau beginnen voor een sneeuwbaleffect.

Wanneer een bericht gedeeld wordt, kan het ook weer gedeeld worden door iemand anders.

Dit zorgt ervoor dat je meer naamsbekendheid krijgt, en dat is wat je wil natuurlijk!

De nadelen van een online marketingbureau beginnen

Naast de voordelen van een verdienmodel van social marketing zijn er ook nadelen te benoemen.

Het kan namelijk zijn dat jij goed je best doet, maar dat het bedrijf bepaalde zaken niet op orde heeft.

Hierdoor is de conversie niet goed en hebben de advertenties geen effect.

Het is dan aan te raden om niet in zee te gaan met dit soort bedrijven.

Vaak denken ze dat jij de spil bent om het bedrijf onder de aandacht te brengen.

Je moet een bedrijf vinden waar alles op orde is zodat jij hun social media verder uit kan bouwen. 

Opschalen in je eentje is lastig

Een tweede nadeel is dat je goed moet zijn in jezelf verkopen en mensen durven aan te spreken.

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien en het juist doen om uit je comfortzone te stappen.

Een derde nadeel is dat het lastig is om in je eentje op te schalen.

Het lukt meestal wel om ongeveer tien bedrijven te helpen, maar worden het er meer dan heb je meer mensen nodig die je helpen.

Een laatste nadeel is dat het zo kan zijn dat bedrijven niet reageren of geen interesse hebben.

Als dit vaker wel dan niet gebeurt, kan het demotiverend zijn om voor jezelf een SMMB te starten. 

Hoe ziet de toekomst eruit?

Zoals je weet speelt social media een grote rol bij het verdienmodel social marketing.

Maar hoe zit dit in de toekomst?

Bijna iedereen spendeert tegenwoordig een groot deel van zijn of haar tijd aan sociale media.

Op dit moment zijn Facebook en Instagram de belangrijkste kanalen, maar TikTok is ook hard op weg om een van de populairste platformen te worden.

Daarom is het goed om de trends en ontwikkelingen van social media op de voet te volgen.

Zo kan je hierop inspelen.

Er zal de komende jaren nog genoeg vraag zijn naar goede social media-advertenties. 

Durf klein te beginnen

Bij jouw eigen SMMB starten is het belangrijk dat je klein durft te beginnen.

Als je in het begin alles wilt inzetten, is de kans groot dat het niet lukt.

Je kunt altijd nog groeien en het is ook fijn om in het begin kleine stappen te zetten zodat je gefocust blijft op dat wat je doet.

Kies bijvoorbeeld voor bedrijven met een kleiner segment.

Zo ontstaat er een persoonlijke samenwerking en dit zorgt ervoor dat er wellicht mond-tot-mond reclame ontstaat.

Op die manier kan je je bedrijf uitbreiden en groeien tot een goedlopende business. 

smmb starten klein beginnen en focus houden

Volg een handige cursus

Ben jij benieuwd hoe je het maximale uit jouw verdienmodel social marketing kunt halen en de concurrentie voor kunt blijven?

Dan is het zeker aan te raden om te leren hoe je bijvoorbeeld goede advertenties maakt met social media.

En hoe je slimme funnels maakt om zoveel mogelijk leads en klanten aan te trekken.

Je kunt al deze informatie zelf proberen online te vinden wat je ontzettend veel tijd kost of investeren in een speciaal daarvoor gemaakte cursus.

Waarin je stap-voor-stap van A tot Z leert hoe jij zelf een winstgevende en succesvolle social media marketing bureau kunt gaan starten.

Een goed voorbeeld hiervan is de SMMB Masterclass van Boyd Hoek.

Boyd neemt jou in zijn cursus volledig mee in zijn wereld van de social media marketing en gaat jou stap-voor-stap alles van begin tot eind uitleggen.

Zelf is hij hier al zeer succesvol mee en helpt graag andere hetzelfde te bereiken.

Wij kunnen jou zeker aanraden onze uitgebreide SMMB Masterclass review eens door te lezen.

Daarna weet jij alles over deze complete cursus en wat je ermee kan gaan bereiken.

Ook geeft hij geregeld een exclusieve online training waarin hij je direct al de basis uitlegt van social media marketing en hoe jij dit zonder enige ervaring kunt gaan starten.

Zo laat hij jou ook zien hoe je al heel snel je eerste klant binnenhaalt en krijg je meer uitleg over de inhoud van de cursus inclusief een mooi aanbod.

Zeker de moeite waard de training eens te bekijken en te ervaren of dit echt bij jou past.

Je kan je hier gratis aanmelden voor deze training.

Nooit geschoten is altijd mis!

Chris
Wij van SiteReviews.nl helpen mensen bij de juiste aankoop van producten en diensten door het delen van onze reviews. En leren jou graag van alles met betrekking tot internet marketing, affiliate marketing, social media marketing, geld verdienen op het internet, beleggen, investeren, persoonlijke ontwikkeling, relaties, gezondheid etc. Wij delen hier op SiteReviews.nl veel waardevolle tips en ideeën.

Gerelateerde berichten:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij maken op onze website gebruik van cookies om je beter en persoonlijker te helpen. Als je verder gebruik maakt van onze website gaan wij ervan uit dat je dat goedvindt. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om jou de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als je deze website blijft gebruiken zonder jouw cookie-instellingen te wijzigen of als je hieronder op "Accepteren" klikt, ga je hiermee akkoord.

Sluit