Internetmarketing, of online marketing, verwijst naar reclame- en marketinginspanningen die het web en e-mail gebruiken om directe verkoop via elektronische handel aan te sturen.
Dit natuurlijk naast de verkoopleads van websites of e-mails.
Internet marketing en online reclame campagnes worden meestal gebruikt in combinatie met traditionele vormen van reclame zoals radio, televisie, kranten en tijdschriften.
Mocht je er over nadenken om ook aan internet marketing te doen dan vraag je je waarschijnlijk af of het lastig is om te leren.
Als je er achter wilt komen hoe je zelf internet marketing moet leren dan raden wij je aan om snel verder te lezen.
Succesvol aan internet marketing doen
Om een succesvolle internet marketeer te worden, moet je de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om met alle online marketingtechnologieën te kunnen werken.
Daarnaast moet je de nodige kennis verwerven zodat je ze kan combineren om de best mogelijke resultaten te behalen.
Het is hard werken dat veel geduld en doorzettingsvermogen vereist, maar het goede nieuws is dat je niet naar de universiteit hoeft te gaan om een expert in digitale marketing te worden.
Je hoeft niet eens je tijd te besteden aan het zoeken in Google naar verstopte trucjes, het is namelijk alom bekend waar je op moet letten.
Hieronder zijn de belangrijkste onderdelen terug te vinden.
Als je je hier wat beter in verdiept zal ook jij goed kunnen worden in internet marketing voor jouw bedrijf:
#1: Zoekmachinemarketing (SEM)
Zoekmachinemarketing is een belangrijk onderdeel van digitale marketing.
SEM heeft te maken met marketing op de verschillende zoekmachines die gebruik maken van Search Engine Optimization (SEO) of Paid Search Advertising (Google Ads of Bing Ads).
Je kunt dit relatief eenvoudig leren door op YouTube te zoeken naar de instructievideo’s, deze laten je alles zien wat je nodig hebt.
#2: Zoekmachine optimalisatie (SEO)
SEO is het proces van het optimaliseren van je website zodat deze hoger scoort in de organische resultaten van de zoekmachine.
SEO is belangrijk in online marketing omdat het zeer gericht verkeer naar je website kan sturen.
Het is een langzamer proces in vergelijking met betaalde advertenties, maar het kan betere resultaten genereren op de lange termijn.
Hier kan je het beste een cursus voor volgen om deze techniek echt goed onder de knie te krijgen.
Zo kan je bijvoorbeeld op Udemy zeer toegankelijke cursussen vinden die je alles leren wat je maar moet weten over het toepassen van SEO voor jouw bedrijf.
#3: Pay Per Click (PPC)
Pay Per Click marketing of betaalde zoekadvertenties (PSA) is het andere onderdeel van zoekmachinemarketing.
Met Pay-Per-Click advertenties kun je jouw doelgroep sneller bereiken dan SEO, maar je betaalt elke keer als iemand op jouw advertenties klikt.
Op dit moment is het grootste PPC-netwerk Google Ads, waarmee je jouw advertenties kunt laten zien in Google Search Results, op Google-analytics (zoals Gmail en YouTube) en op websites die deelnemen aan Google AdSense.
Ook hiervoor zijn er talloze cursussen te vinden die je als beginner kunt volgen.
Dus is Internet Marketing moeilijk te leren? Nee! Maar je moet jezelf wel stap-voor-stap de belangrijkste onderdelen eigen gaan maken.