Dropshipping is nog altijd mateloos populair, veel mensen geven deze vorm van online handel een kans om via het internet geld te verdienen.
Dropshipping is een service die door sommige groothandels wordt aangeboden.
Wanneer je gebruik maakt van een groothandel die dit aanbiedt, hoef je je zich geen zorgen te maken over de voorraad of de verzending van producten.
In plaats daarvan neem je contact op met je groothandelaar wanneer je een bestelling van een klant krijgt.
Deze partij verzendt de spullen voor jou naar je klant.
Dit betekent dat je als winkelier zijnde, een verscheidenheid aan producten kunt verkopen zonder dat jij ooit enige voorraad hoeft aan te houden.
Dit maakt het zeer aantrekkelijk voor kleine online bedrijven.
Als online ondernemer kun je de producten rechtstreeks naar de klanten van je groothandelskopers laten verschepen.
Of je kunt samenwerken met een dropshipping bedrijf om de verzending voor je af te handelen.
Voordelen van dropshipping
Er zitten ongekend veel voordelen aan het toepassen van dropshipping voor jouw bedrijf.
Groothandels kunnen je producten in hun fysieke of onlinewinkels laten zien en je producten rechtstreeks aan hun klanten verkopen.
Als online bedrijfseigenaar kun je jouw markt indirect uitbreiden en meer klanten bereiken; zonder dropshipping zou je niet in staat zijn om dit te realiseren.
Het voordeel is ook dat je minder risico neemt en minder kapitaal nodig hebt voor je bedrijf.
Het werken met grootafnemers die al een solide klantenbasis hebben, bespaart je veel tijd en energie.
Het dropshipping model biedt een flexibiliteit die zonder dit model niet mogelijk zou zijn.
Je kunt jouw bedrijf overal en altijd runnen, zolang je maar een internetverbinding hebt.
Het is ook mogelijk hiervoor een cursus dropshipping te volgen als je nog meer wilt weten over de voordelen van dropshipping.
Nadelen van dropshipping
Los van het feit dat het veel voordelen heeft zijn er ook een aantal grote nadelen.
Plotselinge voorraadtekorten zijn een van de meest voorkomende problemen die verkopers hebben met dropshipping.
Als klanten plotseling vraag hebben naar een bepaald product, kan de dropshipper uitverkocht raken.
Hierdoor kom je in een situatie terechtkomt waarin je wel orders hebt, maar geen producten.
Daar komt bij dat het soms meer geld kan kosten.
Voorraadhoudende detailhandelaren betalen meestal minder dan een dropship-retailer die precies hetzelfde artikel verkoopt.
Deze detailhandelaren krijgen meestal betere prijzen en toegang tot andere voordelen.
Dit komt omdat ze een directe relatie hebben met de fabrikant die de producten maakt die ze verkopen.
Wees je hiervan bewust voordat je het een kans geeft.
Voorbeeld van dropshipping – Wayfair
Niets is zo’n goed voorbeeld voor dropshipping als Wayfair.
Niraj Shah en Steve Conine wisten niet dat hun ontdekking een revolutionaire impact zou hebben op hun leven en op de e-commerce industrie als geheel.
Deze twee jongens hadden een klein bedrijfje met een zeer beperkte voorraad.
Al vroeg realiseerden de oprichters zich dat ze veel voorraad nodig hadden om te verkopen, ze konden onmogelijk magazijnen gebruiken om aan die vraag te voldoen.
Zij waren een van de eerste die besloten om de groothandelaren te benaderen voor dropshipping.
Vandaag de dag is het bedrijf een van ’s werelds grootste online webshops voor meubels.
Wayfair heeft 8,3 miljoen klanten.
Deze klantenkring groeit elk jaar met ruim 54%.
Wil je graag meer leren over dropshipping en misschien zelfs wel jouw eigen dropshipping business op gaan zetten?
Lees dan ook zeker onze review Dropship Academy 3.0 van Joshua Kaats.