Dropshipping is een e-commerce bedrijfsmodel dat ondernemers in staat stelt om een online winkel te runnen en producten te verkopen zonder dat ze vooraf voorraden hoeven aan te schaffen.
Pas als je een verkoop hebt gedaan, betaal je de leverancier, die de producten vervolgens rechtstreeks naar je klant verzendt.
Je kunt een platform als Bol gebruiken om je winkel te verbinden met duizenden leveranciers en producten.
Maar heb je echt veel geld nodig voor het starten met dropshipping?
Om hier achter te komen zal je snel verder moeten lezen!
Hoeveel kost het om een online bedrijf te starten?
Ongetwijfeld hebben online winkels de drempel om een bedrijf te starten verlaagd.
Je kunt je aansluiten bij leveranciers van over de hele wereld en hun producten verkopen zonder ooit een voorraad aan te houden.
Het is een geweldige setup.
Zo ontzagwekkend, dat mensen zich kunnen laten meeslepen, dromend van een miljoenen bedrijf dat geen investering vereist.
Het ding is alleen wel dat het starten van een succesvol bedrijf nog nooit gratis is geweest, en dat is nog steeds het geval.
Zelfs met dropshipping niet.
Je hoeft geen tweede hypotheek af te sluiten, maar je zult wel wat geld in je dropshipping-bedrijf moeten steken voordat je er geld mee kunt verdienen.
Vanaf ca €100 – €200 kan je al starten met jouw eigen dropshipping business.
Je eigen producten uitproberen
Dit is een belangrijk gedeelte van de lancering van een dropshipping winkel.
Niemand zal je dwingen om je dropshipping producten voor jezelf te bestellen, maar je moet het toch doen.
Het geweldige aan dropshipping is dat je nooit de producten die je verkoopt in bezit hoeft te hebben.
Hoewel dit misschien een van de grootste uitdagingen van de handel oplost, introduceert het een aantal problemen.
Je hebt namelijk geen controle over de kwaliteit van de producten, de duur van de levering of het uiterlijk van de verpakking.
Daarom raden we aan om wat tijd (en geld) te besteden aan het bestellen van de producten die je in je winkel gaat verkopen.
Dit geeft je de kans om de leveranciers te onderzoeken.
Nadat je bijvoorbeeld je bestelling hebt geplaatst kun je nadenken over wanneer je jouw bestelling kunt verwachten?
Voldoet het product aan je verwachtingen?
Hier kom je alleen achter als je zelf je eigen producten besteld.
Wat ben je kwijt aan marketing?
Het is onmogelijk om te zeggen hoeveel geld je aan marketing moet besteden.
Er zijn echter enkele aannames die we kunnen gebruiken om een schatting te krijgen.
De gemiddelde wereldwijde omzettingsgraad in e-commerce ligt ergens tussen de 2 en 3 procent.
Dat varieert per niche en per land, maar dit is een mooi gemiddelde van 2,5 procent.
Dat betekent dat als je 200 mensen naar je winkel brengt, je vijf van hen kunt omzetten tot klant.
Hoe krijg je 200 mensen naar jouw winkel? Door middel van marketing.
Op dit moment is het grootste marketingkanaal voor dropshippers Facebook.
Volgens marketing software provider AdStage was de gemiddelde kosten per duizend impressies (CPM) 11,40 euro in Q4 2017.
Via de website van Facebook zelf kun je een calculator gebruiken om te berekenen hoeveel geld je moet stoppen in AdStage om jouw doelgroep te bereiken.
Lijkt het je leuk hier meer over te leren en eventueel jouw eigen succesvolle dropshipping business op te gaan zetten? Lees dan ook zeker onze review Dropship Academy 3.0 van Joshua Kaats.