Wanneer je jouw merk wilt laten groeien of je spullen wilt verkopen is e-mailmarketing een van de populairste en meest effectieve tools die er zijn.
Onder email marketing verstaan we het gebruik van e-mail om de producten en diensten van een bedrijf te promoten.
E-mailmarketing kan de klanten op je e-maillijst bewust maken van nieuwe producten, kortingen en van andere diensten die je aanbiedt binnen het bedrijf.
Het kan ook een indirecte vorm van verkoop zijn om je publiek te informeren over de waarde van je merk of een manier om hen tussen de aankopen door bezig te houden.
Het kan ook alles zijn wat er tussenin zit, zolang het maar te maken heeft met email in het algemeen.
Voordelen van email marketing
E-mail is een enorm populair marketinginstrument voor bedrijven geworden, deels omdat het de gebruiker dwingt om een soort actie te ondernemen; een e-mail blijft in de inbox zitten totdat hij wordt gelezen, verwijderd of gearchiveerd.
Maar e-mail is ook een van de meest kosteneffectieve hulpmiddelen die beschikbaar zijn.
Een studie uit 2015 die werd gehouden door de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Direct Marketing Association (DMA) liet zien dat je voor elke bestede €1 via email marketing een gemiddeld rendement op je investering (ROI) van €38 krijgt.
E-mailmarketing kan je helpen een relatie met je publiek op te bouwen en tegelijkertijd verkeer naar je blog, sociale media of andere plaatsen te sturen die je wilt laten bezoeken.
Je kunt je e-mails en gebruikers zelfs segmenteren op basis van de bevolkingsgroep, zodat je mensen alleen de berichten stuurt die ze het liefst willen zien.
Nadelen van email marketing
E-mailmarketing kan je in staat stellen om gerichte en gepersonaliseerde berichten te creëren.
Dit kan je helpen om een zinvolle relatie met je klanten op te bouwen.
Het kan ook de respons op je direct-marketingcampagnes verbeteren.
Het is echter belangrijk om niet te veel gebruik te maken van e-mailmarketing.
Het ontvangen van marketingmails kan mensen irriteren als het niet relevant, te frequent of ongewenst is.
Als je berichten niet gericht zijn op de juiste mensen, kan de ontvanger je e-mail verwijderen of zich afmelden voor je e-mails.
Je moet ervoor zorgen dat je e-mailmarketing voldoet aan de regels voor privacy en gegevensbescherming en dat deze op de juiste manier is gericht op mensen die deze willen ontvangen.
Toepassen van email marketing – Mailchimp of Enormail
Als het aankomt op het toepassen van email marketing zijn er een hoop verschillende soorten tools die je kunt gebruiken.
Twee van de meest populaire opties van dit moment zijn Mailchimp en Enormail.
Beide kunnen je helpen bij het ontwerpen, bouwen en optimaliseren van je e-mailmarketing om de beste ROI te behalen.
Door middel van Mailchimp of Enormail kun je een bepaalde boodschap opstellen voor je klanten.
De eenvoudige interface maakt het mogelijk om bepaalde video’s of afbeeldingen te implementeren in de email en om zo de boodschap meer kracht bij te zetten.
Wij raden je zeker aan om gebruik te maken van een dergelijk soort tool.
Zonder tool heb je niet de middelen om de juiste indeling te maken voor jouw email berichten.
De Enormail software werkt heel prettig en je kan er heel eenvoudig jouw eigen mailinglijst mee opbouwen en mailings versturen.
Een ander heel groot voordeel is dat het volledig in het Nederlands is.
Lees er alles over in onze uitgebreide Enormail review >>