Verschil tussen e-mail marketing en social media?

Zoals je eigenlijk al wel kunt zien aan de naam is e-mail marketing gericht op het gebruik van email om jouw doelgroep te bereiken.

Dit doe je door middel van een reguliere mail met content te sturen.

Bij social media draait het om het gebruik van social media content om bepaalde mensen te bereiken en deze te voorzien van meer informatie.

Om te zien wat de verschillen zijn is het verstandig om te kijken naar de voordelen die deze vormen van marketing met zich meebrengen. 

De voordelen van Social Media Marketing

Platformen zoals Facebook en Instagram bieden jou de kans om in contact te komen met een zeer groot publiek.

Facebook heeft momenteel een publiek van 2,19 miljard mensen en Instagram vierde onlangs een mijlpaal van 1 miljard actieve gebruikers.

Hoewel sociale media niet zoveel gebruikersaccounts hebben als e-mail, biedt het wel aanzienlijke voordelen.

Hieronder enkele voordelen van social media marketing:

#1: Je kunt je bereik vergroten en je publiek laten groeien

Social media platforms bieden de mogelijkheid om elke dag nieuwe mensen aan te spreken, zonder dat ze daarvoor toestemming hoeven te vragen.

Dit gebeurt wanneer jouw volgers je content leuk vinden, delen of becommentariëren en al hun vrienden het zien.

Het gebeurt ook wanneer je betaalde advertenties koopt.

#2: Je kunt meerdere keren per dag contact maken met je publiek

Stel je voor dat een bedrijf je 5 keer per dag begint te e-mailen.

Hoe lang zou het duren voordat je op de knop “uitschrijven” drukt?

Social media heeft het voordeel dat je een relatie aangaat met de mensen in je publiek.

Je bent in staat om meerdere malen per dag te posten zolang je content overtuigend is en je volgers zich er graag mee bezig houden.

In tegenstelling tot e-mail hoeven lezers niet op een knop te klikken om je content te zien, omdat ze deze in hun feed kunnen bekijken.

Buzzfeed News post bijvoorbeeld een of twee keer per uur de hele dag door. 

#3: Je krijgt veel info over het gedrag en de interesses van je publiek

De meeste social media-platforms verzamelen gegevens over de mensen in je publiek elke keer dat ze zich aanmelden.

Bijna al deze platforms delen die informatie meestal gratis via hun analyseprogramma’s.

Aangezien de sociale-mediaplatforms degenen zijn die de gegevens verzamelen, is het hun verantwoordelijkheid om gebruikers te informeren en zich te houden aan de privacy– en veiligheidswetten.

Bij e-mailmarketing moet je de lezers rechtstreeks om de informatie vragen. 

De nadelen van Social Media Marketing

Social media heeft veel voordelen ten opzichte van e-mailmarketing, maar heeft ook nadelen.

Als je de verkeerde dingen op het verkeerde moment zegt, kan het een verwoestend effect hebben voor je online imago.

Het kan ook nog eens duur worden als je de kosten van social management tools en betaalde reclame toevoegt.

Daarnaast is er vaak een heel creatief team nodig om op een consistente basis kwaliteitscontent te produceren.

Het aantal gebruikers op een platform kan ook nog eens misleidend zijn, niet iedereen is daadwerkelijk actief.

De vraag of social media marketing of emailmarketing het beste is hangt dus af van verschillende factoren en vragen. 

Zelf aan de slag met e-mail marketing software? Ontdek Enormail in onze uitgebreide Enormail review >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *