E-mail is geen nieuwe technologie. Het was zelfs een van de allereerste digitale communicatiemiddelen die in 1971 op de markt kwamen.
Maar ondanks deze oudere techniek wordt e-mailmarketing vandaag de dag meer gebruikt dan ooit tevoren.
Een van de grote dingen van e-mail is de toegankelijkheid.
Met e-mail kun je een breed scala aan verschillende doelgroepen bereiken, waaronder degenen die niet perse vertrouwd zijn met het gebruik van het internet.
Dit maakt het tot de meest gangbare vorm van marketing.
De eerste stap naar de implementatie van een effectieve e-mailing strategie is het kiezen van een e-mailing marketing oplossing.
E-mail marketing platforms beschikken over de nodige infrastructuur om de verzending van jouw e-mails te garanderen.
Iets wat je niet kunt garanderen wanneer je een e-mailcampagne van een gewone internetprovider zoals Gmail, Yahoo of Outlook verstuurt.
Verschillende soorten marketing e-mails
Als het aankomt op e-mail marketing zijn er verschillende soorten marketing e-mails die verstuurd kunnen worden.
We hebben het wat makkelijker voor je gemaakt door de belangrijkste drie soorten hieronder wat beter toe te lichten.
#1: Promotionele e-mails
Promotie-e-mails worden door veel bedrijven gebruikt.
Nieuwsbrieven presenteren nieuws met betrekking tot je bedrijf (nieuwe mijlpalen bereikt, nieuwe productmogelijkheden) of ze worden gebruikt om een productgebruikscase te markeren.
Het is een manier om in gesprek met je contacten te blijven en hen te inspireren om verder met je in contact te komen.
E-mailcampagnes zijn meer gericht op verkoop en marketing.
Normaal gesproken kan een campagne bestaan uit 3 – 10 e-mails die over meerdere dagen of weken worden verstuurd.
Dit soort e-mails wordt verstuurd met een specifiek doel voor ogen.
Of het nu gaat om het promoten van speciale aanbiedingen, het aanmoedigen van het downloaden van een whitepaper of het aanmelden voor een online cursus.
#2: Geautomatiseerde e-mails
Geautomatiseerde e-mails kunnen je veel tijd besparen en doen wonderen voor groeiende klantrelaties.
Een geautomatiseerde e-mail kan zo eenvoudig zijn als een welkomstmail die naar een nieuwe nieuwsbrief wordt gestuurd.
Of een gepersonaliseerde e-mail op basis van het gedrag van de klant of bestaande informatie.
Het mooie van geautomatiseerde e-mails is dat niemand fysiek aanwezig hoeft te zijn om op ‘verzenden’ te drukken.
Met de e-mail automatiseringsfunctie kun je bijvoorbeeld automatische e-mails instellen die worden verzonden als reactie op een specifieke, door jou vooraf gedefinieerde ’trigger’-gebeurtenis.
Dit evenement kan bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief zijn, maar ook een verjaardag of een verlaten karretje op je website.
#3: Transactie-e-mail
Zoals de naam al aangeeft, worden deze verstuurd na een transactie.
Voorbeelden hiervan zijn orderbevestigingen, verzendingsupdates en afspraakherinneringen.
Transactie-e-mails zijn essentieel voor het beheer van klantrelaties, vooral als je een e-commerce bedrijf hebt.
Stel je voor dat je een product online koopt en geen orderbevestiging ontvangt, je zou waarschijnlijk denken dat je bent opgelicht.
Deze soort mailtjes zijn dan ook echt super belangrijk om toe te passen.
Zelf succesvol aan de slag met E-mail Marketing?
Wil je zelf succesvol aan de slag gaan met e-mail marketing? Dan kunnen wij de Enormail software aanraden.
Hiermee kan je heel eenvoudig zelf jouw mailinglijst opbouwen en mailings versturen.
En het is volledig in het Nederlands.