Deze afkorting staat voor Return on Advertising Spending, ook wel Return on Ad Spend.
Je kunt het ook wel zien als een term die gelijk staat aan ROI.
Het verwijst naar de hoeveelheid geld die wordt verdiend als gevolg van een specifieke reclamecampagne.
Om de ROAS van een campagne te berekenen moet je de opbrengst delen door de advertentie-uitgaven en het resultaat vermenigvuldigen met 100.
Het resultaat wordt in procenten weergegeven.
Als je bijvoorbeeld 200 euro besteed aan een campagne en je een brutowinst maakt van 600 euro, zou je 600 euro (omzet) moeten delen door 200 euro (advertentie uitgeven) om 3 te krijgen.
Dit moet je vermenigvuldigen met 100 om 300 te krijgen, je hebt dus 300% aan ROAS.
Het bedrag boven 100% met deze berekeningsmethode is je winst.
In dit voorbeeld zou dat betekenen dat je een 200% winst op de campagne hebt ontvangen.
In het begin is het even lastig om hier mee te rekenen, maar je zal er vanzelf goed in worden.
Dit maakt het vervolgens makkelijk om te zien hoeveel geld je precies over houdt.