Wat is een sentimentanalyse?

Een sentimentanalyse is een onderzoek naar hoe een publiek zich voelt over een merk, bedrijf of product op basis van sociale gegevens.

Sentimentanalyse omvat meestal natuurlijke taalverwerking of andere computermethoden om de houding in een sociale-mediaboodschap te identificeren.

Analyseplatforms zoals bijvoorbeeld Hootsuite Insights, classificeren het sentiment op verschillende manieren.

Sommigen gebruiken bijvoorbeeld een “polaire” classificatie (positief of negatief sentiment).

Terwijl anderen berichten sorteren op emotie of toon (angst, blijdschap of enthousiasme) ongeacht de soort metriek die wordt gebruikt.

Voor het meten van het sentiment is het van belang dat je altijd een sentimentanalyse uitvoert bij het opzetten van jouw social media marketing campagne.

Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn gevoelens nu eenmaal erg belangrijk binnen de marketing.

Door middel van een sentimentanalyse kan je precies zien wat voor emotie jouw advertenties of posts teweeg weten te brengen.

Op die manier zorg je altijd voor de juiste content. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *